Rangka Rancangan Jangka
Panjang(RRJP) Dan Rancangan Malaysia(RM)
Rancangan Jangka Sederhana meliputi lima tahun
berdasarkan rangka kerja yang ditetapkan oleh Rangka Rancangan Jangka Panjang
(RRJP). Ia merupakan dokumen utama untuk pelaksanaan program pembangunan
kerajaan yang menetapkan sasaran pertumbuhan ekonomi dan juga siling peruntukan
untuk program pembangunan sektor awam. Di samping, menggariskan peranan sektor
swasta.
Kajian Separuh Penggal (KSP) bagi rancangan lima tahun
dilaksanakan di pertengahan tempoh 5 tahun. Ia bertujuan untuk menyemak semula
prestasi pencapaian rancangan dasar ekonomi makro dan sektoral serta membuat
semula pelarasan strategik bagi mencapai semakan sasaran baru. Semasa Rancangan
Malaysia Kesepuluh, kaedah 2 tahun rolling
plan diperkenalkan bagi membolehkan keutamaan program dan projek disemak
berdasarkan keupayaan kewangan semasa agar lebih efektif.
Rangka Rancangan Jangka Panjang Pertama (RRJP1) telah
dilancarkan. Rangka Rancangan Jangka Panjang (RRPJ) menetapkan teras dan
strategi yang menyeluruh untuk mencapai sasaran dibawah agenda pembangunan negara dalam jangkamasa panjang semasa era
Dasar Ekonomi Baru yang bermula pada tahun 1971 sehingga tahun 1990. Sepanjang
20 tahun pelaksanaan Rangka Rancangan Jangka Panjang Pertama (RRPJ1) kerajan telah
berjaya melaksanakan program-program jangka pendek yang meliputi dari Rancangan Malaysia Kedua yang bermula pada
tahun 1971 sehingga Rancangan Malaysia Kelima yang berakhir pada tahun 1990.
Rangka Rancangan Jangka Panjang Kedua (RRJP2) merupakan
peringkat seterusnya yang dilancarkan pada tahun 1991. Ia meliputi Rancangan
Malaysia Keenam (1991-1995) dan Rancangan Malaysia Ketujuh (1996-2000). Rangka
Rancangan Jangka Panjang Kedua (RRJP2) berlaku selama sepuluh tahun yang
bermula pada tahun 1991 sehingga 2000. Antara program penting dalam Rangka
Rancangan Jangka Panjang Kedua (RRJP2) adalah Wawasan 2020, Dasar Pembangunan
Nasional dan Rancangan Malaysia Keenam.
Rangka Rancangan Jangka Panjang Ketiga (RRJP3) telah
dilancarkan pada April 2001, yang dilaksanakan selama 10 tahun dan berakhir
pada 2010. Ia meliputi pelaksanaan
Rancangan Malaysia Kelapan (2001-2005) dan Rancangan Malaysia Kesembilan (2006-2010).
Rangka Rancangan Jangka Panjang Ketiga (RRJP3) merupakan fasa kedua usaha
negara untuk mencapai Wawasan 2020. Dasar Wawasan Negara turut diperkenalkan
didalam Rangka Rancangan Jangka Panjang Ketiga (RRJP3). Antara teras dan dasar
yang strategik yang terkandung didalam Rangka Rancangan Jangka Panjang Ketiga
(RRJP3) adalah membina bangsa yang berdaya tahan, menggalakkan perwujudan
masyarakat yang saksama, mengekalkan pertumbuhan ekonomi, menghadapi persaingan
antarabangsa, membangunkan ekonomi berasaskan pengetahuan, memperkukuhkan
pembangunan sumber manusia dan meneruskan pembangunan alam sekitar yang mampan.
RANCANGAN MALAYA PERTAMA (1956 – 1960)
Rancangan Malaya Pertama dilancarkan mengikut
projek-projek di bawah suatu perancangan
pelaburan sektor awam yang bersepadu. Matlamatnya adalah untuk
membangunkan ekonomi negara dengan memberi penekanan kepada sektor luar bandar
dan mengurangkan kadar kemiskinan dalam kalangan masyarakat luar bandar..
Rancangan Malaya Pertama telah menampakkn kejayaan cemerlang dengan penubuhan
dua agensi kerajaan iaitu Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) dan Kementrian
Pembangunan Negara dan Luar Bandar pada tahun 1956.
RANCANGAN
MALAYA KEDUA (1961 – 1965))
Rancangan Malaya Kedua mempunyai matlamat dan tujuan yang
sama seperti Rancangan Malaya Pertama iaitu memajukan penduduk luar bandar
untuk merapatkan jurang perbezaan antara kawasan bandar dan luar bandar.
Rancangan ini diseliakan oleh satu jawatankuasa antara jabatan dengan bantuan
sebuah urusetia ekonomi dan pakar perunding Bank Dunia. Rancangan Malaya Kedua
menggunakan dua kaedah, iaitu perancangan dari atas ke bawah dan dari bawah ke
atas. Sebelum pelaksanan Rancangan Malaya Kedua satu kajian menyeluruh telah
dilaksanakan ke atas perkembangan ekonomi negara bagi beberapa tahun
sebelumnya.
RANCANGAN
MALAYSIA PERTAMA (1966 – 1970)
Rancangan Malaysia Pertama
(RMP) memberi tumpuan kepada tenaga manusia dan program ke atas setiap sector
ekonomi dan memberi penekanan ke atas aspek integrasi antara penduduk di Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak. Tumpuan diberikan kepada pertumbuhan ekonomi
agar dinikmati oleh golongan miskin. Satu program pembangunan khusus telah
digubal bagi meningkatkan kebajikan semua rakyat sama ada sektor awam atau
swasta. Rancangan Malaysia Pertama(RMP)
menyaksikan penubuhan beberapa agensi, iaitu Lembaga Penyatuan dan Pemulihan
Tanah Persekutuan atau FELCRA, Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia
(MARDI),Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA), Majlis Amanah Rakyat (MARA),
Bank Bumiputra, Perbadanan Nasional Berhad (PERNAS),Lembaga Penasihat Tarif.
RANCANGAN
MALAYSIA KEDUA (1971 – 1975)
Rancangan Malaysia Kedua dilancarkan untuk memperbaiki
kedudukan ekonomi yang tidak seimbang antara kawasan dan kaum yang dianggap sebagai
punca pencetus Peristiwa 13 Mei 1969. Dasar Ekonomi Baru (DEB) dilaksanakan
bagi membasmi kemiskinan rakyat tanpa mengira kaum , menyusun semula masyarakat
Malaysia dengan tujuan memulihkan ekonomi yang tidak seimbang dan menghapuskan
pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi. Tumpuan lebid diberikan terhadap
sektor awam terutama dalam bidang perdagangan dan perindustrian. Berberapa
agensi turut ditubuhkan seamasa Rancangan malaysia kedua antaranya Lembaga Padi
dan Beras Negara(LPN), Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia(LKIM) dan Pihak Berkuasa
Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) manakala Petroleum Nasional
Berhad (PETRONAS) ditubuhkan pada tahun 1974. Didalam tempoh rancangan ini
Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNKK) telah bertambah 7.4%.
RANCANGAN
MALAYSIA KETIGA (1976 – 1980)
Rangka Rancangan Jangka Panjang Pertama (1971-1990) telah
diperkenalkan semasa Rancangan Malaysia Ketiga dilancarkan. Ia merupakan
peringkat kedua pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB). Sektor pertanian dan
perindustrian terus digiatkan bagi mendapatkan pendapatan, produktiviti dan
peluang pekerjaan. Dalam tempoh pelaksanaan ekonomi Malaysia berkembang dengan
kadar purata 7.8% terhadap Keluaran Dalam Negeri Kasar.
RANCANGAN
MALAYSIA KEEMPAT (1981 – 1985)
Dasar dan strategi baharu diwujudkan seperti mengadakan
sistem mini estet pertanian, koperasi dan strategi pembangunan luar bandar yang
sejajar dengan Dasar Pertanian Negara dan Dasar Halacara Baru bagi membangunkan
kawasan kampung dan luar bandar. Berdasarkan data yang diperoleh dari Malaysia
Kita (2014) kadar pendapatan Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) berkembang pada
kadar hanya 5.8% kerana kelembapan ekonomi.
RANCANGAN MALAYSIA KELIMA (1986 – 1990)
Pelaksanaan dan perancangan Rancangan Malaysia Kelima
berasaskan pertumbuhan yang lebih rendah kerana kedudukan ekonomi yang masih
lagi meleset. Rancangan Malaysia Kelima berteraskan perpaduan negara dan
mencapai objektif Dasar Ekonomi Baru. Rancangan Malaysia Kelima berperanan
dalam meningkatkan sektor swasta menerusi kelonggaran peraturan dan kawalan
dari segi hak milik syarikat, perlesenan dan kegiatan ekonomi. Rancangan
Malaysia Kelima turut mengiatkan semula sektor pertanian dengan melonggarkan
syarat-syarat penggunaan tanah, penanaman padi secara ladang, penggunaan tanah
lombongbagi aktiviti pertanian dan megusahakan sawah terbiar dengan tanaman
yang sesuai. Penyelidikan dan pembangunan (R&D) merupakan strategi yang
diperkenalkan bagi meningktkan produktiviti, keupayaan dan kecekapan guna
tenaga tempatan. Rancangan Malaysia Kelima merupakan peringkat terakhir Rangka
Rancangan Jangka Panjang Pertama (RRJP1).
RANCANGAN MALAYSIA KEENAM (1991 – 1995)
RANCANGAN MALAYSIA KETUJUH (1996 – 2000)
Rancangan Malaysia Ketujuh melihat kepada konsep
pensyarikatan Malaysia, perkhidmatan awam dan kerajaan, dalam terus menyediakan
infrastrukturyang diperlukan bagi persaingan di peringkat global. Rancangan
Malaysia Ketujuh juga berlandaskan konsep pembangunan seimbang. Antara
strategi-strategi yang diguna pakai didalam Rancangan Malaysia Ketujuh adalah
peralihan daripada strategi pertumbuhan yang oleh pelaburan untuk pertumbuhan
yang lebih produktiviti, peralihan kepada pengeluaran berskala besarbagi
eksport oleh industri-industri Malaysia dan memberluaskan dan memperkayakan
asas sains dan teknologi. Penekanan juga diberikan kepada sektor swasta yang
menunjukkan prestasi yang yang
memberangsangkan dari sudut pertumbuhan ekonomi dan pembangunan negara.
RANCANGAN MALAYSIA KELAPAN (2001 – 2005)
Rancangan Malaysia Kelapan merupakan fasa pertama Rangka
Rancangan Jangka Panjang Ketiga (RRPJ3) (2001-2010). Semasa pelaksanaan
Rancangan Malaysia Kelapan eknomi Malaysia menghadapi cabaran yang besar kesan
dari peningkatan globalisasi, liberalisasi dan kemajuan pesat dalam teknologi.Rancangan
Malaysia Kelapan lebih menumpukan kepada pembangunan ekonomi berasaskan
penawaran tenaga buruh yang berkualiti, meningkatkan usaha penyelidikan dan
pembangunan (R&D) dan mempercepatkan pembangunan sektor swasta yang
menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara. Didalam aspek sosial Rancangan
Malaysia Kelapan menekankan usaha perkukuhkan nilai – nilai positif dalam
kalangan rakyat yang menbentuk masyarakat yang bersatu padu.
Dasar dan strategi Rancangan Malaysia Kelapan ialah
memberikan tumpuan untuk mencapai pertumbuhan yang mampan dengan berdaya tahan.
Rancangan Malaysia Kelapan memberi tumpuan kepada inisiatif sektor awam dan swasta bagi menyediakan
rangka dasar yang kodusif serta perkhidmatan yang berkualiti.
Antara teras pembangunan Rancangan Malaysia Kelapan
Malaysia adalah peningkatan dalam saya saing sektor utama, pembangunan sumber
manusia dan kualiti hidup,pengekalan kestabilan ekonomi makro,pembasmian
kemiskinan dan penyusunan semula masyarakat,pertumbuhan yang didorong oleh
produktiviti, perluasan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi,pencapaian
pembangunan mampan, menangani masalah isu sosial dan pengukuhan nilai moral dan
etika.
RANCANGAN MALAYSIA KESEMBILAN (2006 – 2010)
Rancangan Malysia Kesembilan bermatlamat untuk terus
memacu negara ke arah kemakmuran walaupun Malaysia menghadapi persekitaran
dalam dan luar negara yang sukar seperti kesan krisis kewangan dan kenaikan
harga minyak.
Rancangan Malaysia mempunyai lima teras utama antaranya meningkatkan
ekonomi dalam rantaian yang lebih tinggi,meningkatkan keupayaan pengatahuan dan
inovasi negara serta memupuk minda kelas pertama, meningkatkan tahap dan
kemampanan kualiti hidup, mengukuhkan keupayaan institusi pelaksanaan dan
menangani masalah ketidakseimbangan sosioekonomi yang berterusan secara membina
dan produktif.
RANCANGAN MALAYSIA KESEPULUH (2011 – 2015)
Rancangan Malaysia Kesepuluh mengunapakai sepuluh idea
utama bagi mencapai matlamatnya antaranya ekonomi dipacu oleh faktor dalam
negeri di samping mengambil kira persekitaran luar negara. Kedua, memanfaatkan
kepelbagaian etnik untuk mencapai kejayaan di arena antarabangsa. Ketiga, transformasi
ke arah negara berpendapatan tinggi melalui pengkhususan. Keempat, menjayakan
pertumbuhan yang diterajui oleh produktiviti dan inovasi. Kelima, memupuk,
menarik dan mengekalkan modal insan cemerlang. Keenam, memastikan peluang sama
rata dan melindungi golongan yang terjejas. Ketujuh, pertumbuhan bertumpu,pembangunan
inklusif. Kelapan, menyokong perkongsian pintar dan berkesan. Kesembilan,
menghargai khazanah alam sekitar. Akhir sekali, kerajaan umpama syarikat yang
berdaya saing.
Rancangan Malaysia Kesepuluh menggunakan
pendekatan berasaskn outcome akan
diguna pakaj bagi perancangan , pengagihan sumber , pemantauan dan penilaian
kemajuan. Bagi memastikan akauntibiliti petunjuk – petunjuk prestasi utama
(KPI) pengukuran outcome akan
dikaitkan kepada individu dan dipantau secara berkala.
Melalui dasar dan peraturan
yang efektif untuk sektor swasta kerajan memainkan peranan sebagai pemudah cara
dalam menyediakan persekitaran yang sesuai kepada sektor swasta. Di samping
itu, peralihan dalam perbelanjaan sektor awan daripada infrastruktur fizikal
kepada bukan fizikal terutama dalam program peningkatan kemahiran, penyelidikan
dan pembangunan (R&D), pembiayaan modal teroka dan pemboleh inovasi yang
lain.
RANCANGAN MALAYSIA KESEBELAS (2016 – 2020)
Rancangan Malaysia Kesebelas telah dibentangkan pada 21
Mei 2015. Rancangan Malaysia Kesebelas dilihat menjadi transformasi terakhir
dalam matlamat menjadikan Malaysia sebuah negara maju dan berpendapatan tinggi
menjelang Wawasan 2020. Bagi merealisasikan Rancangan Malaysia Kesebelas Transformasi Nasional
merupakan falsafah dan tunjang utama. Terdapat enam program ysang dirancang dan
yang akan dilaksanakan didalam Transformasi Nasional antaranya Transformasi
Kerajaan, Transformasi Ekonomi, Transformasi Politik, Transformasi Komuniti,
Transformasi Sosial dan Transformasi Fiskal.
Rancangan Malaysia Kesebelas telah menyediakan enam
strategi tumpuan antaranya memperkukuhkan inklusiviti ke arah masyarakat
sakasama. Kedua, meningkatkan kesejahteraan rakyat. Ketiga,meningkatkan
pembangunan modal insanuntuk negara maju. Keempat, menuju ke arah hijau bagi
meningkatkan kemampatan dan daya saing. Kelima, memperkukuhkan infrastruktur
bagi menyokong pertumbuhan ekonomi. Akhir sekali, memperkasa pertumbuhan
ekonomi untuk peningkatan kemakmuran.
Bagi memastikan enam strategi
Rancangan Malaysia Kesebelas mencapai
matlamatnya, pelaksanaan pelaksanaan Game
Changer telah dirancang sebagai satu
lonjakan yang signifikan antara nya menigkatkan produktiviti, menjana kekayaan
melalui inovasi, mempertingkatkan peratusan masyarakat kelas menengah,
menteraskan pendidikan dan latihan teknikal TVET.
No comments:
Post a Comment